ÖĞRENCİLERİN
SAHİP OLMASI GEREKEN 21. yy. BECERİLERİ
Toplumdaki değişimler birçok, kişi ve
kurumu etkilemektedir. Eğitimde bu kurumlardan biridir. Yaşanan değişimler
eğitsel açıdan da bazı değişimleri meydana getirmektedir. Eskiden bir
öğrenciden beklenen davranış biçimi ve bilgi şu an için farklılaşmış
durumdadır. Bilim adamları tarafından yapılan araştırmalar sonucunda
öğrencilerden beklenen 21. YY. becerileri şu şekilde sıralanmıştır.
Öğrenme
ve Yenilenme Becerileri
Yaratıcılık ve
Yenilenme
·
Çalışma
hayatında orijinalite ve yaratıcılık sergilemek
·
Diğerlerinin
işine yarayacak yeni fikirler geliştirmek, uygulamak ve anlatmak
·
Yeni
ve farklı bakış açılarına açık ve uyumlu olmak
·
Yeniliğin
geliştiği alanlarda yaratıcı fikirlerimle somut ve yararlı yardımlarda
bulunurum
Eleştirel
Düşünme ve Problem Çözme
·
Anlamaya
yönelik doğru akıl yürütmek
·
Karmaşık
seçimler yapmak ve kararlar vermek
·
Sistemler
arası ilişkileri anlamak
·
Farklı
bakış açılarını netleştirmeye ve daha etkili çözümler üretmeye yönelik sorular
belirlemek ve sormak
·
Problem
çözmek ve soruları yanıtlamak üzere bilgiyi sınırlandırmak, çözümlemek ve
birleştirmek
İletişim ve
İşbirliği
·
Konuşurken
ve yazarken düşünceleri ve fikirleri açık ve etkili bir şekilde birleştirip
kullanmak
·
Farklı
takımlarda etkin çalışabilme becerisi göstermek
·
Ortak
bir amaca ulaşabilmek için gerekli çabayı gösterecek şekilde esnek ve istekli
olmak
·
İşbirliğine
dayalı çalışmalar için sorumluluğu paylaşmak
Bilgi,
Medya ve Teknoloji Becerileri
Bilgi
Okur-yazarlığı
·
Problemlerin
çözümüne yönelik olarak; bilgiye yeterli ve etkili düzeyde ulaşmak, bilgiyi
eleştirel ve yeterli düzeyde değerlendirmek, doğru ve yaratıcı bir şekilde
kullanmak
·
Bilginin
erişimine ve kullanımına yönelik olarak etik ve yasal konularda temel bir
anlayışa sahip olmak
Medya
Okur-yazarlığı
·
Medyadaki
iletilerin hangi amaçlara yönelik ve hangi araçları, özellikleri ve yenilikleri
kullanarak nasıl yapılandırıldığını anlamak
·
İnsanların
iletileri nasıl farklı yorumladığını, değer yargılarının ve bakış açılarının nasıl
işe koşulup koşulmadığını, medyanın inanç ve davranışları nasıl etkilediğini
gözlemek
·
Bilginin
erişimine ve kullanımına yönelik olarak etik ve yasal konularda temel bir
anlayışa sahip olmak
Bilgi ve
İletişim Teknolojileri (ICT) Okur-yazarlığı
·
Bilginin
ekonomik kullanımına yönelik olarak, bilgiye erişmek, yönetmek, bütünleştirmek,
değerlendirmek ve yaratmak üzere dijital teknolojileri, iletişim araçlarını
ve/veya ağları uygun kullanmak
·
Bilgiyi
araştırmak, düzenlemek, değerlendirmek ve paylaşmak üzere teknolojiyi araç
olarak kullanmak, ve bilginin erişimine ve kullanımına yönelik olarak etik ve
yasal konularda temel bir anlayışa sahip olmak
Yaşam
ve Meslek Becerileri
Esneklik ve Uyum
·
Farklı
rol ve sorumluluklara uyum sağlamak
·
Karmaşık
ve önceliklerin değiştiği ortamlarda etkin olarak çalışmak
Girişimcilik ve
Öz-Yönelim
·
Kendi
anlayışını ve öğrenme gereksinimlerini gözlemlemek
·
Uzmanlaşmak
üzere temel becerilerin ve/veya öğretim programının sınırlarını aşarak kendi
öğrenme sınırlarını ve fırsatlarını keşfetmek, genişletmek
·
Becerilerini
profesyonel düzeye yükseltmek üzere girişiminde bulunmak
·
Başkalarının
gözetimi olmaksızın görevleri tanımlamak, öncelik sırasına koymak ve tamamlamak
·
Zamanı
etkili kullanmak ve iş yükünü idare etmek
·
Öğrenmenin
yaşam boyu bir süreç olduğuna ilişkin kararlı davranışlar sergilemek
Sosyal ve
Kültürlerarası Beceriler
·
Diğerleriyle
uygun ve üretken bir şekilde çalışmak
·
Uygun
olduğunda grupların ortak anlayışını ayarlamak
·
Yenilikleri
arttırmak ve iş kalitesini yükseltmek üzere kültürel farklılıklar arasındaki
boşlukları doldurmak ve farklı bakış açılarını kullanmak
Üretkenlik ve
Sorumluluk
·
İşin
zamanında ve kaliteli yapılabilmesi için yüksek standart ve hedefler belirlemek
ve bunlara ulaşmak
·
Titiz
ve olumlu iş etiği sergilemek (örneğin, işe zamanında gelmek ve güvenilir
olmak)
Liderlik ve
Sorumluluk
·
Diğerlerini
belirli bir hedefe yönelik etkilemek ve yönlendirmek üzere bireylerarası ve
problem çözme becerileri kullanmak
·
Ortak
bir hedefe ulaşmak üzere diğerlerinin güçlerini düzenlemek
·
Dürüst
ve etik davranışlar sergilemek
·
Zihninde
toplum yararını düşünerek sorumlu davranmak
Kaynak: Partnership
for 21st Century Skills (www.21stcenturyskills.org).

Yorumlar
Yorum Gönder